söndag 19 maj 2013

Finfin söndag med bruch och rabarber...

Firade en familjemedlems 75-årsdag idag, med brunch på Översten på Kronprinsen här i Malmö. Härlig utsikt! Längesedan jag var där... Kul att se familjen igen, det är ett bra tag sedan sist.

Brorsan hade hämtat rabarber till mig i morse ute i sin trädgård, och nu ligger raringarna i marmeladform i fyra burkar! Mmmm... Rabarbermarmelad med vanilj.... Svingott till ost eller rostat bröd... Tog 50/50 syltsocker och vanligt socker. Tillsatte saften från en halv citron för att få pektinet därifrån i stället. Lyckat!

Hade lite rabarber i frysen och av bara farten gjorde jag en rabarberkräm - med stevia i stället för socker. Men när jag skulle äta den fick jag lite äckelkänslor för jag vet ju inte hundra procent säkert om stevia är bra eller ej... Så den åkte ut i vasken. Jag vet... Jag är knäpp! Men jag tycker verkligen bäst om att äta rent.

Nyss varit ute på en 11 km lång powerwalk. Jössses vad det är härligt ute nu! "Tyvärr" ska jag jobba de kommande två dagarna, men ska gå massor när jag kommer hem. Älskar ju mitt jobb, men det gäller att suga i sig av allt det fina nu.

Nå. Dags att packa kappsäck. Köpenhamn- Cypern - Köpenhamn - Ålborg - Mallorca - Köpenhamn. Hemma igen tisdag natt.

Tataa!
XXX

1 kommentar:

Susjos sa...

Tänk att jag varit i dina hoods!!! Så kul :) Såg ju att Friskis fanns där på ön!
Och en busshållplats hette Potatisåkern, ja då blev jag fundersam om du kunde bo i närheten!
Va kul!!!